(مقاله کنفرانسی) بررسی جایگاه ایران در بین کشورهای اسلامی از منظر شاخص رقابت پذیری گردشگری
نظر به اهمیتی که رقابتپذیري در اقتصاد کشورها و بویژه صنعت گرشگري امروز دارد، در مقاله حاضر وضعیت رقابتپذیري گردشگري در بین کشورهاي اسلامی با تاکید بر جایگاه ایران، مورد بررسی قرار گرفته است . تحلیل ها بر اساس شاخص رقابتپذیري سفر و گردشگري که در سال 2013 از سوي مجمع جهانی اقتصاد منتشر شده، انجام پذیرفت. هدف از پژوهش، آگاهی از میزان اهمیت هر یک از عوامل رقابتپذیري گردشگري ، در تعیین جایگاه رقابت - پذیري کشورهاي اسلامی و به ویژه ایران است. بدین منظور، از بین کشورهاي مسلمان تعداد 37 کشور انتخاب و دادهها با دو روش تحلیل خوشه سلسلهمراتبی و مقیاسگذاري چندبعدي تحلیل شد. در نهایت نتیجه شد که اولا کشورهاي مورد مطالعه، قابل تقسیمبندي در چهار خوشه مجزا هستند و ایران همراه با 8 کشور مسلمان دیگر، در یک گروه قرار گرفت. از ویژگیهاي این گروه، داشتن بالاترین امتیاز در رقابتپذیري قیمتی، اولویت دادن به گردشگري و پایداري زیستمحیطی است. همچنین، قوانین و مقررات سیاسی، اولویت دادن به گردشگري، میزان پذیرا بودن گردشگري و پایداري زیست - محیطی، مهمترین عوامل در تعیین رقابتپذیري کشورهاي اسلامی است. در پایان، استفاده از مزیت رقابتپذیري قیمتی براي ترکیب گردشگري مذهبی و گردشگري پزشکی در بسته ي سفر گردشگران ، تمرکز بر افزایش هزینه سرانه گردشگران، اهرمسازي رویدادهاي مذهبی براي توسعه گردشگري رویداد، بهره گیري از مشاوران بازاری ابی خارجی در بازارهاي هدف بهمنظور لحاظ نمودن متغیرهاي بومی و فرهنگی در برنامههاي تبلیغاتی و پیشگامی در تشکیل جامعه ي مشتركالمنافع گردشگري بین کشورهاي اسلامی به تفصیل پیشنهاد و راهبردهایی کلی نیز براي چهار گروه تعیین شده از کشورهاي اسلامی، ارائه شده است.
محمد حسین ایمانی خوشخو ( دانشگاه علم و فرهنگ )
زهرا نادعلی پور ( دانشگاه علم و فرهنگ )
افسانه پورجم ( دانشگاه علم و فرهنگ )