(مقاله کنفرانسی) عوامل موثر بر مزیت رقابتی شهرها در زمینه توسعه گردشگری شهری
مراکز شهری بدلیل وجود زیر ساختهای اجتماعی و فیزیکی می توانند محل مناسبی برای جذب گردشگران باشند. اکنون مردم بیش از پیش شهرها را برای گردشگری انتخاب می کنند. گردشگری«شهری سازی» شده و شهرها ترکیبی از مقصد و مبدا می باشند. بنابراین یک شهر دیگر تنها یک منطقه اقتصادی یا مرکز سیاسی و فرهنگی نیست، بلکه می تواند یک مقصد گردشگری نیز باشد. در سالهای اخیر رقابت به عنوان یک مفهوم اقتصادی که بر توسعه پایدار صنعت سفر و گردشگری تاثیرگذار است، مطرح می باشد. همانند رقابت در کالاهای مصرفی، مقصدهای گردشگری نیز می بایست مشتریان خود را متقاعد کنند که قادر به عرضه ترکیبی از منافع می باشند که هیچ مقصد دیگری نمی تواند آنها را عرضه کند. مراکز شهری از نقطه نظر پتانسیل ها و مزیت های گردشگری، در حال رقابت اند. در نوشته حاضر، به گردشگری شهری و نیز عوامل موثر بر مزیت رقابتی گردشگری در شهرها پرداخته شده است. با استفاده از مدل کراچ و ریچی ، عوامل اثر گذار بر رقابت يك مقصد گردشگري شامل منابع و جاذبه های محوری، منابع پشتیبان، برنامه ریزی و سیاستگذاری، مدیریت مقصد و مشخصه هاي كيفي، درارتباط با شهرها مورد بررسي قرار گرفته است.
زهرا نادعلی پور ( دانشگاه علم و فرهنگ )